Sinds 29 september voert aannemer Detegro, in opdracht van het gemeentebestuur Wingene, werken uit voor de aanleg van het Hoppinpunt in de Aalterstraat in Ruiselede. De werken verlopen in twee fases en worden naar verwachting afgerond in januari 2026.
Wat is een Hoppinpunt?
Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen (bus, auto, fiets,…) samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. Je kan er je reis starten of gemakkelijk overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel. Belangrijk hierbij is de aandacht voor toegankelijke bushaltes, zodat iedereen vlot gebruik kan maken van het openbaar vervoer.
Een Hoppinpunt herken je aan de paars-groene Hoppinzuil, waarop informatie staat over alle vervoermiddelen die er beschikbaar zijn.
Verloop van de werken
De aanleg verloopt in twee fases:
Fase 1: aanleg van twee nieuwe bushaltes in de Aalterstraat.
Fase 2: aanleg van de parkeerplaatsen, een overdekte fietsenstalling, een zone voor deelwagens, een parking voor de flexbus, een schuilhuisje en een publiek toilet.
Verkeerssituatie tijdens de werken
Tijdens de eerste fase geldt een plaatselijke omleiding voor gemotoriseerd verkeer. In de Poekevoetweg wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd om de veiligheid van voetgangers en fietsers te garanderen. Voor zwaar verkeer loopt de omleiding via de ring N37.
Tijdens de tweede fase is er geen verkeershinder. Handelaars blijven tijdens de volledige periode bereikbaar, langs de kant van de N37 of vanaf de Markt.
Na de voltooiing ligt het Hoppinpunt in een zone 30. Deze snelheidsbeperking sluit aan bij de nieuwe asverschuiving, die verkeer afremt en de verkeersveiligheid in de omgeving verhoogt.
Verder komen er een veilige fietsoversteek en een toegankelijke bushalte voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Samen zorgen deze ingrepen voor een toegankelijke, verkeersveilige en duurzame mobiliteitsoplossing voor alle weggebruikers.