ROESELARE: Roeselarenaars vinden steeds vaker de weg naar 1788, ook via de Roeselare App

Ingediend door Stefaan op vr, 19/09/2025 - 08:00

Met bijna 17.000 meldingen en meer dan 30.000 telefoonoproepen naar het gratis nummer, blijft 1788 hét contactpunt van de Stad. Sinds de oprichting meer dan 8 jaar geleden is het meldpunt 1788 goed gekend bij de Roeselarenaars. En ook dankzij de Roeselare-app blijft 1788 bereikbaar voor iedere Roeselarenaar.

In 2024 kwamen 16.963 meldingen binnen bij 1788. Hiermee blijft het aantal 1788-meldingen verder stijgen. In vergelijking met 2023 is dit een toename van maar liefst 27 procent. Deze stijgende tendens kan deels verklaard worden door de groeiende stad, en dus het groter aantal inwoners en ook de meer vierkante meters openbare ruimte. Daarnaast neemt de bekendheid van 1788 verder toe, en ligt de tevredenheid over de werking van 1788 hoog. Bovendien is de toegankelijkheid van het meldpunt 1788 verhoogd: sinds begin 2024 kan je via de Roeselare-app eenvoudig en snel een melding maken bij de Stad.

Ongeveer 8 op de 10 meldingen, of meer dan 12.000 meldingen komen rechtstreeks van de Roeselarenaar. De overige 20 procent komt van gemeenschapswachten, stadsmedewerkers en politie. De meeste meldingen gaan over zwerfvuil en netheid, gevolgd door verkeerssignalisatie en hinder door openbare werken of groen. Dankzij het engagement van die melders blijft de stad proper en veilig voor elke bezoeker aan de stad.

De stijging van het aantal 1788-meldingen is merkbaar via elk kanaal. In 2024 wordt meer dan 40 procent van alle meldingen gestuurd naar het e-mailadres (1788@roeselare.be), terwijl ongeveer 20 procent de weg vindt naar de website (www.roeselare.be/1788). Bijna 900 meldingen, of ongeveer 1 op 20 van alle meldingen, komt binnen via de Roeselare-app (mogelijk sinds januari 2024). Naast deze digitale kanalen blijft ook telefonisch contact mogelijk via het gratis nummer 1788, of via WhatsApp-bericht (0499 92 1788). Voor wie de voorkeur geeft aan persoonlijk contact, staat het Onthaal in het stadhuis open voor bezoekers, en dit ook op de middag tijdens weekdagen. 
Volg op elk moment de status op van je 1788-melding 
Via 'Mijn Roeselare-profiel', het gepersonaliseerde digitale platform op roeselare.be en in de Roeselare-app, kunnen Roeselarenaars de status van hun 1788-vragen en meldingen volgen. Inloggen op 'Mijn Roeselare-profiel' is eenvoudig met behulp van een identiteitskaart of itsme, en biedt ook de mogelijkheid om persoonlijke gegevens bij te werken. 

Wie digitale hulp nodig heeft bij mijn Roeselare-profiel kan op elk moment terecht in de Digipunten in Roeselare (www.iedereendigitaalroeselare.be).   

1788 in 5 weetjes  
16.963 nieuwe meldingen kwamen in 2024 binnen bij Stad Roeselare. 16.966 meldingen werden opgelost in 2024.  
Maandag is de drukste dag bij 1788. 
De populairste thema's zijn zwerfvuil en netheid, verkeerssignalisatie, hinder door openbare werken en groen.
1788 verwelkomt je aan het onthaal in het stadhuis. Wist je dat je na de aanvraag daar ook je elektronische identiteitskaart, rijbewijs of reispas kan afhalen zonder afspraak?
Via zes wegen bereik je het gratis meldpunt, afhankelijk van je eigen voorkeur! Je kan bellen, mailen, surfen, WhatsApp'en, de Roeselare-app gebruiken of langsgaan aan het onthaal in het stadhuis.
Deze perstekst werd op de Bijzondere Commissie van 18 september 2025 toegelicht.

Reacties:
Burgemeester Kris Declercq: “1788 is al meer dan acht jaar het vaste aanspreekpunt van onze Stad, en blijft dat ook in een steeds digitaler Roeselare. Dat zoveel inwoners de weg vinden naar het meldpunt toont hun betrokkenheid en ons engagement om werk te maken van een Stad die luistert en bijstuurt.” 
Schepen van Dienstverlening Matthijs Samyn: “Met 1788 als centraal, makkelijk nummer hoeven de inwoners niet na te denken over welke dienst ze moeten contacteren. Bij het unieke meldpunt kan je terecht met je vraag of melding voor de Stad, én dit op verschillende manieren.”  
 

Geschreven door
Mandelnieuws