In 2024 waren er in West-Vlaanderen 91 ongevallen bij wegenwerken en 109 slachtoffers. “Elk verkeersslachtoffer is een drama. Met Vooruit in de regering willen we daarom op termijn naar 0 verkeersdoden. Om dit doel te bereiken, moeten we extra gerichte maatregelen nemen. Ook bij wegenwerken. We zien vanuit minister De Ridder helaas weinig daadkracht”, zo zegt Vlaams parlementslid Gianna Werbrouck.
Wegenwerken zorgen vaak voor een nieuwe of onverwachte verkeerssituatie. Er worden al heel wat maatregelen genomen: vaste en dynamische borden die de werken goed op voorhand aankondigen, apart werfverkeer, verlagen van de snelheid, tijdelijke trajectcontroles, enz. “We juichen dus alle maatregelen toe die minister De Ridder het afgelopen jaar heeft aangekondigd om de verkeersveiligheid te verhogen, want we willen in Vlaanderen naar 0 verkeersdoden en zwaargewonden tegen 2050”, aldus Gianna Werbrouck.
De huidige maatregelen zijn duidelijk niet genoeg. De cijfers over heel Vlaanderen stijgen weer in 2024. Meer dan 500 ongevallen bij wegenwerken en als gevolg daarvan bijna 600 slachtoffers. Dat is een stijging van respectievelijk 10% en 13% ten opzichte van 2023. Daarvan waren er 91 ongevallen en 109 slachtoffers in West-Vlaanderen. Dat blijft toch aanzienlijk. “Het zou niet slecht zijn als de oorzaken daarvan specifiek onderzocht worden, zodat we er ook lessen uit kunnen trekken”, zo zegt Werbrouck.
Er komt ook een nieuw Verkeersveiligheidsplan en een Verkeersveiligheidspact. Maar tegelijk lezen we in de begroting ook dat er minder geld zal zijn voor het Verkeersveiligheidsfonds. Dat lijkt haaks op elkaar te staan. Ik hoop dat de minister daar een goede uitleg voor heeft als we volgende week de begroting bespreken, want nu mis ik daadkracht”, zo besluit Werbrouck..