
Gisteren keurde de Vlaamse Regering het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP) voor 2025-2027 goed. West-Vlaanderen ontvangt de volgende drie jaar 822 miljoen euro om te investeren in infrastructuur en verkeersveiligheid. Blikvangers zijn de zeesluis in Zeebrugge, de derde rijstrook op de E403 maar ook de aanpak van het zwartste punt van West-Vlaanderen: de rotonde aan het Spillebad in Roeselare.
Een van de grootste projecten in het GIP is dus de Nieuwe Sluis Zeebrugge in de zeehaven van Zeebrugge. Voor dit project wordt in totaal 47.400.000 euro vrijgemaakt. De komende 15 jaar loopt deze investering op tot 3 miljard euro.
Een ander belangrijk dossier op de agenda van het GIP is het toevoegen van een derde rijstrook op de E403 tussen Brugge en Roeselare. De Vlaamse Regering heeft hiervoor in een eerste fase bijna 9 miljoen euro vrijgemaakt. De volgende 15 jaar voorziet Vlaanderen 360 miljoen euro voor de realisatie van die derde rijstrook. Ook het op- en afrittencomplex in Roeselare-Izegem (nr 7) zelf wordt in dat groot infrastructuurproject meegenomen en heringericht.
De Vlaamse regering voorziet in dit GIP ook ruim 12 miljoen euro voor de opwaardering en het herstel van het kanaal Roeselare-Leie. Dat kanaal heeft dringend een grote facelift nodig met een nieuwe sluis in Wielsbeke, met een renovatie van de kop van de vaart, met een opwaardering van het kanaal zelf met hogere bruggen.
De komende 15 jaar voorziet Vlaanderen 855 miljoen euro voor het volledige Seine-Scheldeproject. Bovendien wordt er 4, 8 miljoen euro vrijgemaakt voor het kanaal Bossuit-Kortrijk. En de Vlaamse Regering investeert de komende jaren ruim 6 miljoen euro in de vernieuwing van de 80 jaar oude Leiebrug in Kortrijk (tussen Buda- en Leiestraat) en een verdere verlaging van de Leieboorden.
Op de agenda van het GIP staat het project Weerbare Westhoek, waarmee de Vlaamse Regering de waterbeheersing in de Westhoek wil verbeteren na de uitzonderlijke regenval en overstromingen van november 2023. Voor dit project werd bijna 28 miljoen e euro vrijgemaakt. Deze investeringen zijn broodnodig om de waterveiligheid in de westhoek structureel aan te pakken en West-Vlaanderen beter weerbaar te maken tegen toekomstige overstromingen.
De Vlaamse Regering trekt voorts 1 miljoen euro uit voor de Zuidwestelijke Ring in Tielt en 10 miljoen euro voor de N8 Ieper-Westkust. De R8 rond Kortrijk, met verschillende zwarte kruispunten, wordt op termijn veiliger gemaakt. De Ring rond Diksmuide wordt ook afgewerkt en de de expresweg N49 tussen Knokke en Assenede wordt een volwaardige autosnelweg. De Brugse R30 krijgt een grondige aanpak, met middelen voor het onveilige stationsgebied én het drukke kruispunt Gentpoort.
Met 3,3 miljoen euro zijn de centen nu definitief voorzien om de verkeersveiligheid bij de rotonde aan het Spillebad in Roeselare aan te pakken.
Het project Recht naar Zee waarbij er een verbindingsweg moet komen tussen de E40 en Middelkerke krijgt voorlopig enkel centen om te bekijken of het project haalbaar is.
Beernem krijgt een nieuw conflictvrij kruispunt. Het GIP voorziet 1,5 miljoen euro voor de herinrichting van het kruispunt van de Wingene Steenweg (N370) met de Hubert d’Ydewallestraat (N368) in 2026.