Hogeschool VIVES en basisschool SAZ Wielewaal slaan de handen in elkaar voor de fluometer, een elektronische indicator die kinderen moet aanzetten om verkeersveilig naar school te komen. Het systeem werd bedacht en uitgewerkt door vier studenten elektronica-ICT.
Hoe zetten we jongeren aan om veilig naar school te komen? Met die vraag klopte SAZ Wielewaal aan bij Hogeschool VIVES. De geknipte uitdaging voor vier studenten van de bacheloropleiding elektronica-ICT. Zij ontwikkelden een fluometer die niet alleen verkeersveiligheid registreert, maar die de leerlingen ook motiveert.
Na een test met een eerste prototype vorige maand, is de school klaar voor het echte werk. Het principe is simpel: elke leerling die verkeersveilig naar school komt (bijvoorbeeld met een fluohesje of fietshelm), mag op de knop van de fluometer drukken. Die toont precies hoeveel leerlingen de doelstellingen halen. De leerlingen zullen in een volgende versie van het prototype de fluometer zelf mogen decoreren. De fluometer zal op een prominente plek op de speelplaats staan.
Straks ook in andere scholen
De fluometer is bedacht en uitgewerkt door elektronica-ICT-studenten Nigel Mestdagh (Izegem), Tore Roobroeck (Vinkt), Tiebe Declercq (Zulte) en Sam Ameele (Wevelgem). De fluometer bestaat uit twee aparte onderdelen die draadloos met elkaar communiceren: enerzijds is er een LED-strip die het niveau aangeeft en anderzijds is er een drukknop die telkens een signaal stuurt naar die LED-strip om dat niveau te verhogen.
Met de fluometer tonen de studenten hoe een gerichte technologische toepassing concreet kan bijdragen aan veiliger verkeer. Door kritieke verkeerspunten beter zichtbaar en begrijpelijk te maken, wordt preventief ingrijpen mogelijk in plaats van enkel reactief te reageren. De fluometer gaat verder dan louter registreren: het systeem maakt het mogelijk om op tijd te handelen wanneer de situatie dat vraagt. De studenten merkten bovendien hoe zelfs een eenvoudige, interactieve toepassing kinderen kan inspireren om zelf mee na te denken over verkeersveiligheid en technologie. Samen met hun docent Jeroen Reinenbergh willen de studenten het project binnenkort uitrollen naar andere basisscholen in de regio.