De World Cheese Awards is zowat het wereldkampioenschap voor kaasmakers. De ambachtelijke kaasmakerij Flandrien Kaas uit Wervik kan ook dit jaar pronken met onderscheidingen. In het Zwitserse Bern werden acht van hun negen kazen bekroond: Flandrien Jong, Flandrien Gerijpt, Flandrien Grand Cru, Flandrien Light, Flandrien Rouge Jong en Flandrien Rouge Grand Cru behaalden een zilveren medaille en Flandrien Oud en Flandrien Rouge Oud een bronzen medaille. "Deze erkenning bevestigt onze reputatie als een van de beste kaasproducenten ter wereld. We houden de productie al jaren in eigen handen, en die kwaliteit weet ook de jury te waarderen”, zegt zaakvoerder Jan Desmet.
Van 13 tot en met 15 november vonden in het Zwitserse Bern de World Cheese Awards plaats. Maar liefst 5244 kazen uit 50 landen werden er voorgesteld en geproefd door een professionele jury. Die jury bestond uit meer dan 265 chefs, culinaire recensenten, influencers en journalisten. “Zij beoordelen blind welke kazen in aanmerking komen voor een medaille. Daarbij letten ze niet enkel op smaak, maar ook op textuur en consistentie”, legt Jan Desmet van Flandrien Kaas uit.
In de categorie ‘goudse kazen’ dong Flandrien Kaas mee naar de medailles en maakte het zijn reputatie opnieuw meer dan waar. Na de zes medailles van vorig jaar behaalde de kaasmakerij deze keer acht medailles: zilver voor Flandrien Jong, Flandrien Gerijpt, Flandrien Grand Cru, Flandrien Light, Flandrien Rouge Jong en Flandrien Rouge Grand Cru en brons voor Flandrien Oud en Flandrien Rouge Oud. “Dat we zoveel medailles in de wacht mogen slepen hadden we niet verwacht, want de concurrentie groeit elk jaar”, zeggen Jan Desmet en echtgenote Helga Deloof. “Maar deze bekroning is in ieder geval een bevestiging dat er hier vakmanschap zit en de kwaliteit van onze kazen, ondanks onze sterke groei van de voorbije jaren, ongewijzigd is gebleven.”
Slimme investeringen voor duurzame groei
Om te voldoen aan de stijgende vraag naar Flandrien Kaas investeerde de Wervikse kaasmakerij de afgelopen jaren fors, onder meer in opslagcapaciteit, een bijkomende productielijn en nieuwe kantoren. “Doordat ook het team werd uitgebreid, kunnen we nu 5 dagen per week volcontinu produceren, van maandagmorgen 4 uur tot vrijdagavond 19 uur. Dat levert jaarlijks zo’n 3 miljoen kilogram kaas op, een stijging van 20% ten opzichte van 2024”, aldus Desmet.
De kaasmakerij focust op België als afzetmarkt. Die strategie heeft ervoor gezorgd dat de Flandrien-kazen in bijna elke kaasspeciaalzaak en bij de grootste retailers verkrijgbaar zijn. “De Belgische consument vindt steeds vaker de weg naar onze kazen. Uiteraard omwille van hun smaak en kwaliteit, maar ook omdat onze merkbekendheid is gestegen, dankzij campagnes die het ambachtelijk karakter in de verf zetten, met onder meer Wim Opbrouck als ambassadeur.”
Daarnaast weigert het familiebedrijf om kazen onder een private label te maken. “Het is een bewuste keuze. We trekken volop de kaart van onze eigen producten. Daardoor kunnen we de productie in eigen handen te houden en dus garant staan voor de kwaliteit.” Of de productie de volgende jaren verder blijft stijgen zal volgens Jan Desmet afhangen van hoe de markt zich verder ontwikkelt. “De Belg is en blijft een kaasliefhebber. Door doordacht te blijven groeien en te investeren hopen we onze positie verder te versterken.”