Ruim 1 op de 3 voetbalclubs zag de fair play op hun velden de voorbije 2 jaar positief evolueren. Vandaag ervaren ruim 1 op de 3 trainers het gedrag van ouders en supporters langs de zijlijn als goed tot zeer goed. Een heus ‘Metejoor-effect’, luidt het bij Voetbal Vlaanderen. De populaire artiest zette twee jaar lang dan ook met grote overtuiging zijn schouders onder de campagne ‘De Zijlijn’. Metejoor en Voetbal Vlaanderen roepen nu samen alle Vlaamse jeugdclubs op om de boodschap rond respect en fair play nog luider te laten klinken, met onder andere gratis banners voor alle clubs, want het werk is nog zeker niet af.
In januari 2024 bundelde Voetbal Vlaanderen de krachten met de populaire artiest Metejoor om via een grootschalige sensibiliseringscampagne ouders en supporters een krachtig signaal te geven om verbale en fysieke agressie op en naast het veld in het jeugdvoetbal een halt toe te roepen. De campagne ‘De Zijlijn’ wist de voorbije 2 jaar miljoenen kinderen en (groot)ouders te raken en bewust te maken van het belang van respect op en langs het veld. Die miste zijn effect voorlopig niet, maar moet nu verankerd worden in het DNA van onze jeugdclubs.
500 gratis banners langs Vlaamse voetbalvelden
Met de afsluiting van de campagne De Zijlijn eindigt de boodschap van respect en fair play niet. Integendeel: respect langs de zijlijn moet blijvend onder de aandacht worden gebracht. Daarom roept Metejoor samen met Voetbal Vlaanderen alle clubs op om de campagne verder te laten leven langs onze voetbalvelden. Clubs kunnen tot 15 december gratis een Zijlijn-banner bestellen, zodat de boodschap zichtbaar blijft bij elke training en elke match.
Amateurvoetbalclubs kunnen de banners van de Zijlijn gratis bestellen vanaf 24 november 2025 tot 15 december 2025 via dit formulier. De banners zijn verkrijgbaar in twee formaten: een banner van 150 op 100 cm, ideaal voor de ingang van een voetbalterrein, tegen een muur of aan het net achter het doel of een langwerpigere banner van 173 op 72 cm, geschikt om te bevestigen aan (nadar)hekken of aan de omheining langs het veld, bijvoorbeeld tussen de bestaande reclameborden. Voetbal Vlaanderen levert de banners gratis op de clubs.
De sensibiliseringscampagne voor meer respect en minder prestatiedruk in het jeugdvoetbal van Voetbal Vlaanderen in samenwerking met Metejoor liep van begin 2024 tot vandaag. Het autobiografisch lied ‘De Zijlijn’ werd meer dan 1,3 miljoen keer gestreamd op Spotify en meer dan 640.000 keer bekeken op YouTube. In totaal stond het nummer 7 weken lang in de Vlaamse Ultratop 30.