
Steeds meer scholen experimenteren met een klashond. “Dat zijn vaak mooie projecten”, zegt Gianna Werbrouck, Vlaams parlementslid voor Vooruit. “Voor zowel honden als kinderen kan dat echt een meerwaarde zijn. Scholen zoeken nu elk op zichzelf uit of en hoe ze dit kunnen organiseren. Vanuit Vlaanderen kunnen we hen ondersteunen; met enkele duidelijke regels, tips en goede voorbeelden, gebundeld in een brochure.”
Voor kinderen kan een hond in de klas echt een meerwaarde zijn. Het verlaagt de stress. Het zorgt voor rust. Je kan er sociale vaardigheden mee aanleren én je leert ook omgaan met dieren. En ook voor de hond zelf kan het echt een leuke ervaring zijn. Beter dan alle werkdagen alleen thuis zitten.
“Dat moet dan wel onder de juiste voorwaarden”, zegt Gianna Werbrouck, Vlaams parlementslid voor Vooruit. “De hond moet natuurlijk geschikt zijn. Een gedragstherapeut zou daar een certificaat voor kunnen afleveren. Er moet ook iemand verantwoordelijk zijn voor de hond. Een begeleider die ook best hiervoor opgeleid is.”
Scholen die een klashond willen, zitten ook met veel vragen: Wat in geval van allergieën? Hoe zorgen we ervoor dat het altijd veilig is voor de kinderen en de hond? Hoe betrekken we de ouders hierbij? Kan een hond elke dag in de klas zitten? Waar vind je goede opleidingen voor de begeleiders? En met welke kosten moeten we rekening houden?
“Die vragen zijn we beter voor. Scholen moeten nu alles zelf uitzoeken. Ik stel aan de ministers van Dierenwelzijn en Onderwijs voor dat zij een brochure laten uitwerken met enkele duidelijke regels, tips en goede voorbeelden. Die kan dan als handleiding dienen voor scholen die interesse hebben,” zo stelt Werbrouck voor. “Eventueel kunnen we hier ook subsidies aan koppelen. Want als je het goed wil doen als school komen er wel wat kosten bij kijken, vooral voor opleiding.”
“Een kleine inspanning van de overheid kan hier echt het verschil maken voor de scholen en vooral voor het welzijn van honden en kinderen”, zo besluit Werbrouck.