ROESELARE: Politie investeert in ANPR-camera’s aan op-en afrittencomplex in Rumbeke

Ingediend door Stefaan op vr, 14/11/2025 - 17:48

De politiezone RIHO investeert in het plaatsten van vaste ANPR-camera’s aan het op-en afrittencomplex in Rumbeke. Die worden in 2026 geïnstalleerd. ANPR-camera’s zijn intelligente camera’s die onder andere nummerplaten van voertuigen kunnen herkennen. “Via die camera’s kan de politie snel en efficiënt data verzamelen voor bestuurlijke en gerechtelijke opdrachten zoals misdrijven, geseinde voertuigen en gerechtelijke opdrachten. Ook het opsporen van veelplegers in het verkeer is dankzij de camera’s mogelijk”, zegt korpschef Curd Neyrinck. Zo investeert de politie bijna 200.000 euro in het plaatsen van dergelijke camera’s aan het op-en afrittencomplex van de E403 in Rumbeke. Hierdoor wordt één van de belangrijkste toegangspunten naar Roeselare en Izegem van permanent ANPR-toezicht voorzien. “Alle inkomend, uitgaand en doorgaand verkeer wordt daar geregistreerd.”

Strijd tegen criminaliteit
Kris Declercq (CD&V) en Kurt Grymonprez (STIP+), burgemeesters van respectievelijk Roeselare en Izegem, zijn alvast blij met de komst van de camera’s. “In de strijd tegen criminaliteit willen wij gericht investeren in het plaatsen van automatische nummerplaatherkenning. Deze technologie stelt de politie in staat om rondtrekkende dadergroepen snel te detecteren en onmiddellijk te onderscheppen in of rond onze steden.”

Vrachtwagens uit dorpskern weren
Naast de camera’s op de Rijksweg en aan het op-en afrittencomplex wil de politiezone RIHO ook ANPR-camera’s voorzien in Hooglede. Die moeten helpen om vrachtwagens uit de dorpskern te weren. “Tegelijkertijd kunnen deze camera’s ook politionele onderzoeken versterken”, zegt burgemeester Kristof Pillaert (Groep 21). De kostprijs van dit tweede project bedraagt 170.000 euro.

De plaatsing van alle camera’s staat ingepland voor 2026. “In het verleden werd al ingezet op ANPR’s op voertuigen. Dat zullen we ook nog in de toekomst doen”, zegt de korpschef.
 

Geschreven door
Mandelnieuws/ Bert Feys - foto Stefaan Beel