WAREGEM: Waregemse 528 (Five Twenty Eight) produceert 180 miljoen ijsballen per jaar voor meer dan 25 landen wereldwijd

Ingediend door Stefaan op wo, 10/12/2025 - 08:00

In minder dan tien jaar tijd veroverde 525 (Five Twenty Eight) de wereld vanuit het hart van West-Vlaanderen met… ijsballen. In het state-of-the-art machinepark maakt de Waregemse ijsproducent dagelijks meer dan 500.000 perfect ronde ijsballen, goed voor ruim 180 miljoen stuks per jaar, die vandaag worden geëxporteerd naar meer dan 25 landen, waaronder de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten en India. Achter dat indrukwekkende volume schuilt een West-Vlaamse ondernemersgeest: gedreven door innovatie, gevoed door efficiëntie en gemaakt op de frequentie van de liefde, 528-Hz.

Het Waregemse paradepaardje: de perfect ronde, traag smeltende Ice Balls
De trots van 528 zijn ongetwijfeld de Ice Balls: helder, strak van vorm en uitzonderlijk traag smeltend. “We willen dat de consument de kwaliteit ziet én proeft,” zegt zaakvoerder Edouard Frederiks. “Onze ijsballen zorgen ervoor dat dranken langer koel blijven zonder te verwateren. Dat maakt een wereld van verschil in smaak en beleving.”

528 is intussen uitgegroeid tot een echte one stop shop voor ijsproducten. Naast de iconische ijsballen produceert het bedrijf ook kubusvormige ijsblokken, terwijl de meeste producenten voor cilindervormen kiezen én een assortiment crushed ice en shot glasses uit ijs.

“Ons gamma groeit mee met de noden van onze klanten,” legt Edouard Frederiks uit. “Of het nu gaat om restaurants, cocktailbars of retailmerken: elk product dat hier vertrekt, is ontwikkeld om meerwaarde te creëren in smaak, presentatie én marge.”

Van Waregem tot Dubai en New York
De ijsballen van 528 duiken op in cocktailbars in New York, retailketens in Dubai en zelfs in Aziatische hotels. “Wat hier in Waregem gemaakt wordt, ligt morgen in een glas aan de andere kant van de wereld.” zegt Frederiks trots. Voor de horeca- en retailsector is het duidelijk: premium ijs smelt langzamer, houdt dranken langer koel en tilt de presentatie naar een hoger niveau. “Een ijsbal verhoogt de verkoop van retailers en horeca: een premium presentatie en een betere beleving zorgen nu eenmaal voor meer omzet. Dat zien we overal ter wereld.” klinkt het. In België koopt slechts 5% van de consumenten ijs, terwijl het in Nederland het grootste diepvriesproduct is. Voldoende marge voor groei dus! 

Harmonie in technologie én personeel 
Tussen het technologische geweld schuilt een zacht accent: bij het water dat wordt ingevroren, klinkt subtiel een trilling van 528 Hz: de zogenaamde liefdesfrequentie. “We doen alles met liefde voor het product en dat proef je (on)bewust wel in elk drankje met onze ijsproducten.” glimlacht Frederiks. 528 is daarnaast ook een knipoog naar 5u28, hét ideale tijdstip voor een aperitiefje! De productie van de ijsproducten verloopt volledig geautomatiseerd in het hypermoderne machinepark. Toch blijft de menselijke touch voelbaar: de medewerkers sturen het geheel met evenveel liefde aan. “Het is een werkomgeving waar de machines het zware werk van je overnemen, wat het bijzonder prettig werken maakt.” vertelt Plant Manager Dominique Dewulf. Met het oog op de voortdurende groei blijft 528 bovendien actief deelnemen aan de war for talent.

Nieuwe innovatie: Ice Cups 
Lauwe drankjes onderweg? Dat is verleden tijd. Met de lancering van Ice Cups brengt het West-Vlaamse 528 (Five Twenty Eight) de perfect serve uit de cocktailbar rechtstreeks naar het dagelijkse leven. De innovatieve Ice Cups, gevuld met premium ijsblokken, houdt je drankje ijskoud en zorgt voor een perfect melt: onderweg in de auto, op een festival of in de cinema. Nu al een hype op sociale media en pre-orders in alle uithoeken van de wereld. De Ice Cups worden al in meerdere landen verkocht en zijn binnenkort ook in België verkrijgbaar bij uw favoriete retailer. To be continued!

Geschreven door
Mandelnieuws/ Foto RV