KUURNE: Verhoging Kuurnebrug start begin 2025

Ingediend door Stefaan op vr, 29/11/2024 - 08:00

De voorbereidende werken voor de verhoging van de Kuurnebrug zijn gestart. De brug wordt in 2025 een halve meter verhoogd zodat in het kader van Europese Seine-Schelde-project schepen met drie lagen containers er veilig onderdoor kunnen. Hierdoor zal de brug vanaf 25 februari 2025 tot eind
november 2025 afgesloten zijn voor het wegverkeer. Omdat de brug hoger zal liggen, worden ook de aanloophellingen aangepast.
De brug zal met hydraulische vijzels synchroon worden opgetild. De aanloophellingen in de Vlasstraat, Twee-Bruggenstraat en Harelbeeksestraat worden verhoogd en de omgeving wordt verfraaid. Om de verkeersveiligheid te verhogen, komt er op de brug een scheiding tussen het fietspad en de rijweg voor voertuigen.

De brug is nog in een goede staat en kan nog jaren mee. Ze zal naar aanleiding van haar verhoging ook worden geschilderd en nieuwe leuningen krijgen. In de toekomstige leuningen zal extra LED-verlichting worden verwerkt. De trap aan de opwaartse zijde van de brug in de Harelbeeksestraat wordt naar de afwaartse zijde (kant Moleneiland) verplaatst. De beide trappen tussen het lagergelegen jaagpad en de brug zullen zich dan aan dezelfde zijde bevinden. Aan die zijde komt er een afgescheiden voetpad. De Kuurnebrug zal afgesloten zijn voor alle verkeer vanaf 25 februari 2025. Afhankelijk van de fase waarin de werken zich bevinden, zullen ook de jaagpaden langs de Leie, die onder de brug doorlopen, afgesloten zijn. In normale omstandigheden zal het verkeer eind november 2025 de verhoogde brug kunnen gebruiken.

De omleidingsroutes werden met de besturen van Kuurne en Harelbeke besproken. Het gemotoriseerd verkeer wordt via de N43 omgeleid naar de Hogebrug of de R8. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de beweegbare Bloemmolenbrug of de Hogebrug.  De vernieuwing van de Vlasstraat in opdracht van het stadsbestuur van Harelbeke, zal gelijktijdig met het verhogen van de brug worden uitgevoerd. Fluvius zal er een gescheiden riolering aanleggen. In Kuurne krijgen de rotonde en de Meersstraat een nieuwe asfalttoplaag. Over de verschillende aspecten van de werken en het verloop zal er voor de start van de werken op het terrein nog een infomarkt plaatsvinden.

De verhoging van de doorvaarthoogte onder de Kuurnebrug past binnen het project Seine-Schelde dat schepen tot 4500 ton (CEMT-klasse Vb) moet toelaten tussen de Vlaamse zeehavens en de regio Parijs. Elk schip kan tot 220 vrachtwagens van de weg halen. Het project komt ook de economie in West-Vlaanderen ten goede. De Vlaamse Waterweg nv is opdrachtgever. De Europese Unie subsidieert de helft van de investering. 
 

Geschreven door
Mandelnieuws