Na een uitstekende paasvakantie verwachtte de kust in het Onze Lieve Heer Hemelvaartweekend opnieuw 400.000 dagtoeristen. Naast dagtoeristen vonden er ook heel wat overnachtingen plaats. Onder hen veel buitenlandse toeristen. Uit voorlopige cijfers van Toerisme Vlaanderen bleken buitenlandse toeristen in 2014 goed voor 23 % van de aankomsten en 41 % van de overnachtingen. Het leeuwendeel uit de buurlanden. UNIZO vindt het dan ook onverstandig om drastisch te besparen in promotie van de kust in het buitenland.

Eind 2014 kondigde Vlaams Minister van Toerisme Ben Weyts een besparing aan voor promotie van de kust in het buitenland. Concreet gaat het om het campagnebudget om de kust te promoten in buurlanden Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Het budget zakt in 2015 van 1,6 miljoen euro naar 600.000 euro.

Frederik Serruys Directeur UNIZO West-Vlaanderen: “De cijfers die Toerisme Vlaanderen begin deze maand bekend maakte, bewijzen dat een belangrijk deel van de toeristen aan de kust afkomstig zijn uit onze buurlanden. De doorgedreven promotiecampagnes uit het verleden liggen hier ongetwijfeld aan de basis. Het is bijgevolg uiterst onverstandig om hier zware besparingen te realiseren. Ook als Vlaanderen dit via omwegen tracht te compenseren. Daarnaast vinden ook toeristen uit andere landen, mede dankzij de luchthaven van Oostende, de weg naar onze kust. Ook hier moeten we verder op inzetten.”

In 2014 bleken vanuit de buurlanden voornamelijk toeristen uit Nederland (99.528) gevolgd door toeristen uit Frankrijk (98.965), Duitsland (90.055) en het Verenigd Koninkrijk (51.626) aan de kust te overnachten. Toeristen uit het Verenigd Koninkrijk (852.886) verblijven er het langst gevolgd door die uit Nederland (593.177), Duitsland (577.712) en Frankrijk (552.658).

Frederik Serruys: “Het is niet enkel een verhaal van de kust. Buitenlandse toeristen die kiezen voor onze prachtige kustlijn en er ook overnachten, zullen vaak van de gelegenheid gebruik maken om onze andere toeristische troeven zoals het Brugse Ommeland en de Westhoek te bezoeken. De positieve invloed op de werkgelegenheid en de economie laten zich raden. Naast de besparingen op promotie van de kust in het buitenland, zijn we beducht voor andere besparingen op het departement Toerisme en de invloed ervan op de werking van Westtoer. Een belangrijke partner en stimulator van Toerisme in West-Vlaanderen.”